Bijzondere Voertuigen

We willen ook de bijzondere voertuigen die aanwezig zijn op het Historisch Festijn te Vorden in het zonnetje zetten!

Daimler Ferret mk2

De Ferret is een licht bepantserde vierwiel-aangedreven verkenningswagen van het Britse bedrijf Daimler. Het voertuig werd in grote aantallen geproduceerd tussen 1952 en 1971 en werd in dienst genomen bij het Britse leger en is ook op grote schaal geëxporteerd. Eind jaren veertig bestond bij het Britse leger de behoefte om oude en lichte pantserwagens uit de Tweede Wereldoorlog te vervangen. Daimler had tijdens de oorlog een goede reputatie opgebouwd met zijn Daimler Scout Car en kreeg in oktober 1948 de opdracht een verkenningsvoertuig te ontwikkelen. Een prototype werd in 1950 afgeleverd ter beproeving. In 1952 rolde het eerste productievoertuig uit de fabriek. Het eerste model had veel overeenkomsten met de Daimler Scout Car. Het kreeg dezelfde H-aandrijving met een laag silhouet. Het is uitgerust met een zes cilinder benzinemotor van het merk Rolls-Royce. De cilinderinhoud is 4,2 liter en de motor is watergekoeld. De brandstoftank heeft een inhoud van 96 liter. De versnellingsbak is flexibel, alle vijf versnellingen zijn bruikbaar bij het voor- en achteruit rijden. Alle wielen zijn onafhankelijk geveerd en de banden konden niet lek geschoten worden. De topsnelheid is bijna 100 km/u en dat dus in beide richtingen. Het gewicht van de Mk 1 is 3,7 ton, maar bij latere versies is het gewicht toegenomen. Het pantser is 6mm dik aan de achterzijde en 16mm dik aan de zijkanten en voorzijde. Het biedt bescherming tegen granaatscherven en lichte vuurwapens. De bewapening bestaat uit een licht machinegeweer, Bren of Browning, met een kaliber van 0,3-inch. Standaard is het voertuig uitgerust met zes rookgranaten. De Mk 2 kreeg een Browning M1919 in een draaibare toren op het dak van het voertuig. Dit leidde tot een betere bescherming van de schutter, maar maakte het voertuig ook hoger en daardoor beter zichtbaar voor de vijand. In totaal zijn ruim 4400 Ferret verkenningsvoertuigen gebouwd in 16 versies. Het Britse leger bleef de voertuigen gebruiken tot in de jaren negentig, al zijn ze wel aangepast en gemoderniseerd om aan de eisen te blijven voldoen. Ze hebben deelgenomen aan de militaire acties tijdens de Golfoorlog van 1990-1991.

Gewicht 3,7 ton
Motor Rolls-Royce B60, watergekoelde 6 cilinder benzinemotor, vermogen: 120 pk bij 3750 toeren per minuut Snelheid (op wegen) maximaal 93 km/u Rijbereik 310 km op de weg 160 km in terrein.

GAZ 69 (ГАЗ) Radiowagen

Deze GAZ, eigenlijk UAZ (van 1954 tot 1972 geproduceerd door UAZ als UAZ-69, maar was bekend als GAZ-69), is gebouwd in 1968 in Uljanowsk. Waarschijnlijk is dit voertuig direct opgenomen in de NVA (Nationale Volksarmee) en heeft, zoals vele Sovjet voertuigen typische NVA aanpassingen ondergaan zoals: Het aanpassen van de richtingaanwijzers. De originele huif is vervangen door een NVA huif. Grotere zijspiegels. NVA oorlogsverlichting en andere achterlichten zijn gemonteerd. De wagen is gebruikt door de NVA tot 1990 en is na de val van de muur overgegaan naar de West Duitse Dienst der domeinen. Van daaruit is het voertuig in 1991 verkocht aan een Nederlandse opkoper en op Nederlands kenteken gezet. In 2008 is de wagen aangekocht en in de vereniging gekomen.

De motor werd in 2009 voor het eerst echt getest in de rit naar Axel, ongeveer 125 km. Daarbij werd in de motor veel olie verbrand dat resulteerde in een stevige rookpluim bij snelheden boven de 60 km/u. Er zijn later Xado additieven toegevoegd en dat heeft wonderen gedaan. De motor loopt sindsdien zuiniger ( van 1:3 naar 1:5), het olie verbruik is enorm afgenomen en het geluid van de motor klinkt als een naaimachientje. Ook de topsnelheid is gestegen van 70 Km./u naar 85 Km/u. Geen wonder als je bedenkt dat de Xado producten uit de Oekraïne komen.

De huif (op de foto eraf gehaald) kan in zijn geheel van de wagen afgenomen worden en de voorruit kan op de motorkap gelegd worden. Zo wordt de GAZ een stuk minder hoog en is hij meer geschikt om te gebruiken in het veld. De deuren zijn, voornamelijk bij de bestuurderskant nogal smal. Aan de bestuurderskant bevindt zich ook het reservewiel wat ruimte inneemt. De GAZ-69 was er op gebouwd om maximaal 8 personen te vervoeren (zonder de zendapparatuur).

De wagen is voorzien van radioapparatuur. Om deze reden was alle elektrische bekabeling in de motor afgeschermd. Er kon zowel op de lange afstand als dichtbij mee gezonden worden. Het materiaal wat nu in de wagen aanwezig is, is gemonteerd zoals het ook in de tijd van de NVA gebruikt is.   

Technische specificaties

Bouwjaar

1968

Gebouwd in

Rusland

Type motor

Watergekoelde 4 cilinder 4-takt Ottomotor

Vermogen

55 PK bij 3600 O/min

Cilinder inhoud (cc)

2112

Klimvermogen (%)

57

Max. snelheid (km/h)

90

Brandstof verbruik (l per 100 km)

19

Aandrijving

4 x 4

Eigengewicht (kg)

1525

Laadvermogen (kg)

425

In gebruikname NVA

1957

BDRM-2

De BRDM-2. Het voertuig is in 1962 in dienst genomen in het Sovjet leger als bepantserd en bewapend verkennings- / beveiligingsvoertuig. Tevens is het een amfibisch voertuig. Het is een verbetering op de BRDM-1 met onderdelen die veel weg hebben van de BTR-60. De BRDM-2 is uitgerust met een BPU-1 torentje waar een 14,5mm mitrailleur en een 7,62mm coaxiaal mitrailleur in geplaatst is. Het onderstel is heeft twee ramen in de voorzijde met een pantserplaatje voor ieder raam. Overige waarneemmiddelen zijn periscopen voor de bemanning in het onderstel of toren. Het voertuig heeft vijf posities voor vier bemanningsleden. De Chauffeur en Commandant zitten voorin. De schutter kan in het onderstel zitten tijdens verplaatsingen, of op een stoeltje onderin de toren. De vierde persoon word officieel benoemt als co-chauffeur. Deze man zal samen met de commandant te voet verkenningen kunnen uitvoeren. De BRDM-2 heeft twee luiken op het voertuig die toegang bieden voor de vierkoppige bemanning. De luiken zijn scheef geplaatst zodat er makkelijker achter de voorste twee stoelen gepasseerd kan worden. De motor is een benzine V-8 motor van GAZ. De BRDM-2 is tot 1989 geproduceerd voor de Sovjet en Warschaupact eenheden. Maar ook voor export buiten deze landen. In de tijd tijdens productie is het model drie keer aangepast zodat het mee groeide met de vernieuwingen bij de BTR-60 en BTR-70.

De BRDM-2 is op grote schaal gebruikt in Afghanistan. Het voertuig was het kleinste middel om gepantserd en bewapend het kamp af te gaan. Ook verdeeld bij de VDV, luchtlandingstroepen, werd het voertuig ingezet als konvooi begeleiding en flexibel inzetbaar tijdens een gevecht. Ook zijn BRDM-2’s verbouwd met speciale wapensystemen. Tot de dag van vandaag is de BRDM-2 een veelzijdig voertuig.